Publication - Hunting & Collecting. Sammy BalojiLotte Arndt, Asger Taiaksev

Lotte Arndt, Asger Taiaksev (eds). Hunting & Collecting. Sammy Baloji, Paris/Ostend, Galerie Imane Farès, MuZEE, 2016. 

ISBN 9789074694162, 172 p., engl, carton, € 35 (2016).


What do hunting wild animals in colonial Congo and the exploitation of Congolese Mines in the present have to do with a collection of modern and contemporary art in a museum in the Belgian coastal city of Ostend? In 2014  artist Sammy Baloji initiated an ambitious research exhibition, bringing together historical documents, pictures by  Congolese photographer Chrispin Mvano, works of Belgian artists from the 19th and 20th century included in the collection, contributions by contemporary artists dealing with the exploitation of the Congo and finally his own acrimonious collages.
This book transforms the numerous layers of the exhibition into an experimental visual essay. Four texts provide in-depth analyses, ranging from representations of the Congo in Belgian art to the role of natural reserves in today’s murderous war in Northern Congo. In effect, the seemingly distant realities of art history and global economies appear as closely intermingled.

Quel serait le lien entre la chasse au Congo au temps de la colonisation, l’exploitation actuelle des mines congolaises, et une collection d’art moderne et contemporain dans la ville balnéaire belge d’Ostende ?

En 2014, l'artiste Sammy Baloji initiait un ambitieux projet de recherche et d’exposition. Réunissant à la fois des documents historiques, des images du photographe congolais Chrispin Mvano, des travaux d'artistes belges du 19e et 20e siècle de la collection du Mu.ZEE, des contributions d'artistes contemporains travaillant sur l'exploitation du Congo ainsi que ses propres collages photographiques.

Le livre transforme les multiples niveaux de l'exposition dans un essai visuel expérimental. Quatre textes offrent une analyse approfondie sur des sujets précis, allant de la représentation du Congo dans l'art en Belgique au rôle des réserves naturelles dans la longue guerre du nord de la République Démocratique du Congo. Aussi distantes qu'elles puissent sembler, les réalités de l'Histoire de l'art et de l'économie globale paraissent dans leurs enchevêtrements.


with the artistic contributions by
Sinzo Aanza, Sven Augustijnen, James Ensor, Jan Fabre, Guido Geelen, Jane Graverol, Oscar Jespers, Jan Van de Kerckhove, Marie-Jo Lafontaine, Salomé Laloux-Bart, Chris Marker et Alain Resnais, Renzo Martens, Chrispin Mvano, Constant Permeke, Manu Riche and Patrick Marnham, Georges Senga, Joseph Stevens

and essays by
Lotte Arndt, Sandrine Colard, Yasmine Van Pee, Patricia Van Schuylenbergh

 

En savoir plus

Page dédiée sur le site de l'éditeur